Projekty

Science slam

Kategorie: Společenské vědy Autor: Science slam

Řečník, podium, diváci a šestiminutový výstup. Unikátní formát popularizace vědy, kde vědci hovoří o svých výzkumech jednoduše a zábavně. To je science slam. Jedná se o soutěž v umu jednoduchého vysvětlení myšlenek, upoutání diváka, zábavném zpracování a v předávání nadšení pro vědu. Výzkumníci se představí v roli herců a v krátkém čase publiku sdělí to nejdůležitější ze svého výzkumu. Cílem vystoupení není jen informovat, ale i pobavit a ukázat nadšení z vlastní práce. Slam také podporuje setkávání lidí z různých oborů a vytváří tak prostředí pro vznik nových projektů a přátelství.

Řízení školyO současné vědě jednoduše a zábavně: Science slam pořádá Masarykova univerzita jako nový popularizační formát. Jedná se o soutěž v dovednosti předávání myšlenek a nadšení pro vědu. Výzkumníci se představí v roli herců a v krátkém čase publiku představí svůj výzkum. Jedná se o originální formát popularizace vědy, kam se diváci přichází nejen dozvědět aktuální novinky ze světa přírodních i humanitních věd, ale také se pobavit.

Řečníci si připraví několikaminutový výstup propojující herecké vystoupení a vědecký projev. Jedná se o sdělení záměrů, postupu nebo výsledků výzkumu přístupnou a zábavnou formou. Science slam mění stereotypní představu o vědci jako nudném starci v bílém plášti na člověka se zájmem o určitou oblast světa a touhou se o své myšlenky podělit.  Nejedná se o sdělení obecných informací o výzkumu, který někdo někde provedl, ale o konkrétního člověka přicházejícího představit výzkum, na němž denně pracuje. Na Science slam se může přihlásit každý, kdo chce nahlédnout na vědecký svět trochu jinak, nebojí se stoupnout si na podium a podělit se o svůj výzkum. Šanci na novou zkušenost mají všichni z oblasti přírodních i humanitních věd, nezáleží na oboru ani na tématu. Stačí se registrovat na našich webových stránkách (scienceslam.cz).

Cílem slamu je přiblížit akademický svět široké veřejnosti a ukázat, jaké úžasné věci se dějí za dveřmi laboratoří, knihoven a pracoven, dále bořit hranice mezi světem vědy a každodenní realitou běžného člověka a v neposlední řadě poukázat na možnosti předávání velmi složitých informací jednoduchým a přístupným způsobem. Science slam lze uspořádat i v běžné škole a podnítit žáky k jinému uvažování o tématech, jimiž se zabývají. Inspirovat se a zpestřit výuku svého předmětu mohou i pedagogičtí pracovníci.

Řízení školyNyní jsme již otevřeli registraci na Science slam 8, který se uskuteční 12. dubna v prostorách Univerzitního kina Scala. Vítězové tohoto slamu postoupí do celorepublikového finále, kde se poprvé utkají s dalšími účastníky z Prahy.

Kromě pravidelných jarních a podzimních slamů se snažíme setkávat se svými příznivci po celý rok a objevujeme se na festivalech jako Colours of Ostrava, Divadelní kontejner nebo Brněnský Lunapark. Připravujeme i setkávání na středních školách. Za velký úspěch považujeme umístění našich vítězů v evropských finále science slamu. Vítězka šestého slamu Zuzana Holubcová dovezla krásné třetí místo z Manchesteru a vítězka slamu pět Barbora Chattová také vybojovala třetí místo v Hamburku. Ocenění jsme se dočkali v soutěži SCIAP 2015 v kategorii "Ostatní" a Eduína 2016, kde nám hlasování veřejnosti přineslo třetí místo. Rádi bychom inspirovali k zájmu p vědi další a otevřeli akademický svět každému, kdo bude mít zájem.

Propojení vědeckých témat a performance lze využít i na běžné škole. Formát slamu umožňuje uchopit zajímavým a kreativním způsobem téměř každý předmět. Pravidla lze přizpůsobit cílům vystoupení a zapojit se mohou jak žáci, tak učitelé. Pokud bychom zachovali přesný průběh, jako na science slamu: žák by si vybral téma, které ho zajímá a s pomocí pedagogů by vytvořil krátký projev na konkrétní problematiku. Cílem by bylo diváky obeznámit s vlastním zájmem, vysvětlit ho a ukázat, co ho na něm fascinuje. Kreativitě se meze nekladou (nepovolujeme pouze používání data projektorů a prezentací). Témata se mohou omezovat na školní předměty, ale nemusí. Děti mají často zájmy i mimo školu a v rámci slamu se mohou podělit i o ně. Záleží na uvážení pedagogů, jak chtějí formát využít. Lze ho uchopit jako soutěž, dále jako divadelní představení, hodnocený výstup v rámci předmětu, zájmovou aktivitu ve smyslu kroužku atd. Nejen žákům má co nabídnout. Učitel se může inspirovat zajímavými způsoby předávání složitých informaci a aplikovat nové metody do svých hodin. Každý pedagog se stává v jistém smyslu i hercem a jeho úkolem je zaujmout své diváky v lavicích. Jestli jste o science slamu slyšeli poprvé a nikdy jste podobnou akci nenavštívili, rádi vás uvítáme na dalším ročníku i s vašimi žáky.

Autor článku

Martina Bruzlová, členka organizačního týmu Science slamu, studentka religionistiky


Diskuse - Počet příspěvků: 0