Projekty

Zdravá svačinka hrou

Kategorie: Ostatní Autor: Magistrát hl. m. P.

Cílem je přirozeně a chutně zařadit více zeleniny do svačin předškolních dětí.

Řízení školy onlineZe třídy se ozval radostný výkřik paní učitelky: „Jedli i tu zelenou!“

Pak už bylo slyšet zpěv:

„Pavlíku, Pavlíku, voní ti to v rendlíku,

Michale, Michale, voní to v kastrole,

Haničko, Haničko, voní to tu…“

To si kuchař Bertík prozpěvoval s dětmi při vaření.

 

Proč vznikla „Zdravá svačinka hrou“?

Poslední čtvrtek v březnu proběhla v naší mateřské škole „Škola hrou“ v Praze 15 první návštěva pilotní části projektu „Zdravá svačinka hrou“. Organizuje ho za Magistrát hl. m. Prahy paní Ilona Kumžáková a za Asociaci zřizovatelů školních jídelen pan Tomáš Cimbálník. Ti oslovili společnost Bonduelle. Paní Kristina Hanousková se zkušenými kolegy vymysleli program, aby si děti hrály a zároveň se učily. Tedy Škola hrou jako u nás. Návštěvy s programem budou směřovat do 22 mateřských škol, tedy jedna z každé městské části Prahy. Partnerem projektu je společnost InterGast, která se specializuje na gastronomické technologie pro kuchyně.

Ze zkušeností víme, že děti z jídla často vybírají zeleninu, odmítají ji a nejsou zvyklé ji konzumovat. Ať se jedná o zeleninu vařenou, nebo syrovou. Cílem projektu je přirozeně a chutně zařadit více zeleniny do svačin předškolních dětí a zapojit do zdravého stravování i rodiče a školy. K tomuto cíli vede například vytvoření jednoduchých receptů na zeleninové pomazánky, které děti zvládnou za pomoci dospělého snadno připravit. Uplatní se i ve školních kuchyních, na táborech apod.

Řízení školy online„Co si sami připravíme, to si také sami sníme.“

Na této myšlence je založen celý projekt. Děti s rodiči doma mohou vytvářet dobré pomazánky, poznávat zeleninu, trávit spolu příjemný čas a upevňovat si zdravé stravovací návyky. Přitom si rozvíjejí předškolní dovednosti, jako je řeč, paměť, smyslové vnímání, jemná motorika a samostatnost. Učí se hrou, zážitkem… A samozřejmě prožívají radost ze svých výtvorů, které jim i ostatním chutnají, se kterými se mohou pochlubit třeba babičce nebo při oslavě narozenin.

Postřehy z návštěvy

Ráno si děti z modré třídy oblékly zástěry a kuchařské čepice. Pod vedením nutriční terapeutky Dany Šímové a kuchaře Alberta Hauptmanna si vyrobily několik druhů zeleninových pomazánek. Protože si je samy připravily a namazaly, tak jim zelenina hned jinak chutnala! Paní kuchařky ve školce a jistě i maminky doma vaří dobře, ale není nad vlastní zážitek!

Zeptaly jsme se pana kuchaře Bertíka, jak se mu s dětmi pracovalo:

„Děti byly úžasné, šikovné a nadšené.“

Další dotaz byl, zda poznaly všechny suroviny:

„Věděly všechno, brokolici, hrášek, papriku, dokonce i cizrnu a česnek!“

Zajímalo mne, jak jim cizrna a česnek chutnaly:

„Když se česnek lehce osmahne, nezhořkne, je jemný a chutný, ve špenátové pomazánce ho všichni jedli. Děti mají rády sladší chutě, proto jsme cizrnu doplnili karamelem a javorovým sirupem. Měla úspěch i u dospělých! A osmažená cibulka dodá i hráškové pomazánce nasládlou chuť.“

Řízení školy onlineS dalšími dotazy jsme šly za dětmi:

„Víte, z čeho jste vyráběli pomazánku?“

Děti: „Z pomazánkového másla, papriky, sušených rajčat a kokosového mléka!“

„A znáte tento přístroj?“

Děti: „Jasně, to je mixér, máme ho doma.“

„Máte rádi zeleninu?“

Děti: „Ano, ne, jen některou, trochu…“

„Pamatujete si názvy pomazánek?“

Děti: „Papriková, hrášková, cizrnová, brokolicová, špenátová, dýňová.“

„Copak máte tady na chlebu?“

Děti: „Jé, to nepoznáte? To je motýlek z ředkviček, panáček z okurky a ježek z vajíčka.“

Zdravou svačinkou děti pohostily také všechny kamarády v ostatních třídách. A opravdu všichni jedli i tu zelenou! Domů si děti odnesly čepice, recepty a mističku na svou pomazánku. Večer jistě všichni doma s maminkou míchali nějakou dobrou pomazánku. Na závěr se všichni vyfotili s kuchaři. Pan kuchař Bertík si mezi děti klekl a pak se bál, že nevstane: „Děti, zvednete mě?“ Odpovědí byl smích: „Nééééé!“ Chtěly si ho totiž ve školce nechat, protože si ho oblíbily, a to nejen pro jeho výtečné pomazánky.

Jak jsme si to všichni užili

První návštěvu projektu natáčela Česká televize, tak naše malé kuchaře a kuchařky mohli při práci vidět i rodiče… Na děti se přišla podívat také zástupkyně starosty paní Jitka Kolářová. Dovezly jsme ochutnávku od dětí na Odbor školství, kultury a zdravotnictví MČ Praha 15, který nám tuto úžasnou a přínosnou akci domluvil. I tam chutnalo!

Řízení školy onlineProjektem „Zdravá svačinka hrou“ žila ten den celá školka. Tím spíš, že jsme se účastnili natáčení v televizi. I to patřilo k zážitkům dne. Děti samozřejmě víc zajímalo vaření než kamera a mikrofon, ale dospělí napjatě sledovali všechno a rodiče rovnou v přímém přenosu. Děti v předškolní třídě ve třech skupinách vyráběly pomazánky, mazaly chleby a ty zdobily čerstvou zeleninou. Podle vzoru kuchařů a své fantazie vymýšlely různá zvířátka a postavy. A stihly přitom odpovídat i paní redaktorce. Mezi stolky dělala legraci velká mrkvička a v ní byla schovaná naše paní školnice. Ochutnat a podívat se přišly i paní kuchařky a paní hospodářka. Ostatní třídy sledovaly kamarády v televizi a pak všichni mlaskali, když jedli ty dobroty. Bylo jich dost pro všechny. A co bylo nakonec? No přece úklid! Při tom pomohly dětem paní učitelky, a hlavně paní uklízečky. Samozřejmě i ony se napřed posilnily zdravou svačinkou a moc to dětem pochválily.

Zjišťovaly jsme v naší škole a na úřadě MČ Praha 15, která pomazánka byla nejlepší. A jak to dopadlo?
Dětem nejvíce chutnaly ty sladší – cizrnová, hrášková a dýňová. Ty se dají podávat i s ovocem jako krémy. Dospělým chutnalo všechno!

Jako nutriční terapeut spolupracuji s mnoha školami a školkami ohledně implementace dietního stravování a také zavádění moderních receptur do školních jídelen. Bohužel všude slýchám to stejné – jak je velmi těžké plnit spotřební koš na zeleninu a luštěniny, když to děti nejedí, protože to z domova neznají. A pokud se zelenina a luštěniny dostanou na talíř až ve škole, plní se koše odpadkové. Proto jsme se rozhodli, že naučíme děti hravou formou připravit si ze zeleniny a luštěnin zdravé, a přesto chutné pomazánky s jejich pomocí. Děti rády pomáhají při přípravě jídel a co si samy uvaří, také rády ochutnají. A to bylo vidět i ve školce v Milánské v Praze 10, kde se projekt uskutečnil poprvé. Dětem se musí dát nová věc vícekrát ochutnat, aby ji přijaly a zvykly si na novou chuť. Dítě totiž není malý dospělý. Budeme moc rádi, pokud si děti odnesou recepty domů a naučí připravovat zdravé nové věci i rodiče. 

Krátkým průzkumem v našich školách a školkách a také během různých vzdělávacích seminářů pro vedoucí školních jídelen jsme si pouze potvrdili to, co je všeobecně známá skutečnost – konzumace ovoce, a především zeleniny je opravdu velmi tristní. Děti nejenže vybírají z polévek a z pomazánek cokoli, co jen vzdáleně zeleninu připomíná, ale některé druhy zeleniny ani neznají a odmítají ji ochutnat. A protože je jasné, že je potřeba děti vychovávat již od útlého věku, a to i ke zdravému životnímu stylu, přišli jsme s nápadem vzdělávacího programu pro děti z MŠ, který by byl zároveň určitou formou propojený i na rodiče dětí.

Cílem projektu „Zdravá svačinka hrou“ je tedy společně s dětmi zhotovovat jednoduché zeleninové svačinky, vysvětlovat jim při přípravě, proč je zelenina zdravá a zároveň apelovat i na rodiče, aby v podobném duchu s dětmi občas pracovali i doma. Součástí programu jsou totiž i jednoduché recepty na pomazánky a další zeleninové pokrmů, které si děti odnesou domů, a mohou tak vyzkoušet, co se ve školce naučily.

Věříme, že projekt zaujme i další školky, v současné době máme v plánu uskutečnit uvedený program alespoň v jedné MŠ v každé z 22 městských částí.   

Vice informací


Diskuse - Počet příspěvků: 0